No niin, tästä tämä sitten lähtee!
Rodney Starkin How the West Won
jakautuu viiteen osaan, joista kukin sisältää kolmesta viiteen
lukua. Kirja alkaa tuhat vuotta kattavalla yleiskatsauksella antiikin
Kreikkaan ja Roomaan ja kristinuskon juuriin, alkaen 500 luvusta eKr.
Tällä kertaa käyn läpi Starkin sanottavat Kreikan aikakaudesta.
VALTAKUNTIEN KÖYHYYS
Suurten valtakuntien ongelma on
historiallisesti ollut aina se, että niiden hallitsijat käyttävät
väestöään häikäilemättömästi hyväkseen, verottaen työtä
rajusti, riistäen omaisuutta mielivaltaisesti ja määräten ihmiset
pakkotyöhön (esimerkiksi Kiinan muurin rakentamiseen kuoli noin
miljoona ihmistä), romuttaen näin mahdollisuuden yhteiskunnasta,
jossa yksilöt työpanoksellaan lisäisivät yhteistä hyvinvointia.
Massiivisten monumenttien ja hamstrattujen rikkauksien lisäksi
imperiumien taipumus olla komentotalouteen, eli hallitsijan
määräyksiin perustuvia järjestelmiä estää keksintöjä
pääsemästä oikeuksiinsa. Esimerkiksi Kiinassa 1000-luvulla
kukoistanut rautateollisuus kuihtui poliittisen eliitin otettua
tuotantovälineet haltuunsa. Toinen merkittävä ongelma suurissa
imperiumeissa oli myös edellä mainittu omistusoikeuden puute,
jolloin ei ollut mitään syytä työskennellä, sillä ei ollut
mitään takeita, ettei valtio ottanut koko omaisuuttasi
mielivaltaisesti. Komentotalouden ja omistusoikeuden puutteen
ristipaineessa tuotanto ei pystynyt kehittymään ja näin ollen
valtakunnat olivat köyhiä ja kurjia.
KREIKAN IHME
Kreikassa tapahtui kuitenkin Starkin
mukaan "ihme", eritoten sen kultakautena, vuosina 600-338
eKr. Hankalasti hallittavan maantieteen ansiosta alueelle muodostui
tuhansia pieniä kaupunkivaltioita, jotka jakoivat yhteisen
kulttuuritaustan. Koska ei ollut yksittäistä keskushallintoa, niin
ihmisten kuin ideoiden ja tuotteiden liikkuvuus pääsi kasvamaan.
Stark listaa seitsemän osa-aluetta, joilla kreikkalainen yhteiskunta
kehittyi ja menestyi vuosisatojensa aikana.
I. Sodankäynti
Sodankäynti oli ja
on merkittävä osa yhteiskuntien toimintaa. Kreikkalaiset olivat
tyypillisesti jatkuvassa sodassa, milloin sisäisesti, milloin
päällisin puolin ylivoimisia ulkoisia vihollisia vastaan. Tämän
jatkuvan rasituksen alla, olosuhteiden pakosta kreikkalaiset
kehittivät niin sodankäynnin strategioita, taktiikoita, koulutusta
kuin varusteitakin. Kreikkalaisen sodankäynnin periaatteet ovat
juuri ne periaatteet, joiden avulla länsimaiset sotajoukot ovat
kerta toisensa jälkeen voittaneet vihollisensa läpi historian.
Stark kirjoittaakin, että kreikkalaisten mukaan sota oli "liian
tärkeä asia jätettäväksi hurjapäiden kontolle". Kiehtova
esimerkki kreikkalaisten sotajoukkojen menestyksestä on kenraali
Ksenofaneen tapaus: Persiassa sotiessaan Cyrus Nuoren johtaman
kymmentuhatpäisen armeijan upseerit joutuivat petetyiksi ja
murhatuiksi rauhanneuvotteluissa. Soturit valitsivat demokraattisesti
Ksenofaneen johtajakseen ja 5/6 soturia selvisi takaisin kotiin yli
2000 kilometrisen marssin, taistellen jatkuvasti Persian armeijaa ja
villiheimoja vastaan.
II. Demokratia
Kreikkalainen
demokratia tunnettaan historiankirjoista, eikä suotta.
Kreikkalaisten kaupunkilvaltioiden suora demokratia ja yksi mies –
yksi ääni -periaate ovat länsimaisen demokratian keskeisiä
periaatteita. Niiden avulla kaupunkilvaltioiden valtarakenteista ei
tullut kasvottomia instituutioita, mikä osaltaan piti valtaapitävät
kurissa.
III. Taloudellinen
kehitys
Oman aikansa
mittapuulla Kreikka kasvoi taloudellisesti merkittävästi.
Demokraattinen päätöksenteolla saatiin aikaiseksi matala verotus
ja yksityisomaisuus oli turvattu. Näin henkilökohtainen työpanos
kantoi hedelmää ja työnteko kannatti. Itse talousjärjestelmä
kehittyi huimasti Kreikassa, hyödyketaloudesta siirryttiin
rahatalouteen ja ensimmäiset lainoja antavat pankit perustettiin.
IV. Kirjoitus- ja
lukutaito
Kreikkalaiset eivät
keksineet luku- tai kirjoitustaitoa, mutta he kehittivät niitä
merkittävästi. Kenties oleellisin keksintö olivat foneettiset
aakkoset, jotka tiputtivat opeteltavien merkkien määrän Kiinan ja
Egyptin kymmenistätuhansista kahteenkymmeneen neljään. Kun
kirjoittamisesta tuli huomattavasti yksinkertaisempaa, pystyttiin
ihmisiä opettamaan helpommin, ja näin tietoa kaikilla aloilla
pystyttiin välittämään tehokkaammin. Parhaimmillaan jopa
kolmasosa Ateenan vapaista miehistä olivat lukutaitoisia, mikä oli
ällistyttävää verrattuna muiden valtakuntien piskuiseen,
lukutaitoiseen eliittiin.
V. Taide
Taiteen saralla
kreikkalaiset olivat aikaansa edellä niin kuvanveiston, musiikin
kuin teatterin ja kirjallisuuden saralla. Taiteilijan ammatti
kehittyi kannattavaksi vaihtoehdoksi. Kuvanveistossa siirryttiin
tyylitellyistä hahmoista realistiseen ilmaisuun. Musiikissa
keksittiin: instrumentteja (mm. ensimmäinen kosketinsoitin),
nuotitus ja kehiteltiin sävelteoriaa (muistaakseni pop- ja
rockmusiikin peruselementti "voimasointu" jossa on
pohjasävel ja kvintti päällekkäin, on kreikkalaisten keksimä).
Teatterin ja kirjallisuuden saralla kreikkalaiset ovat kuulusia
tragedioistaan ja komedioistaan, runoudesta, epiikasta,
historiankirjoituksesta ja filosofisista dialogeistaan.
VI. Teknologia
Kreikka tunnetaan
enimmäkseen kulttuurisista ja filosofisista saavutuksistaan, mutta
se oli myös teknologian edelläkävijä. Sellaiset keksinnöt kuin
vesimylly, vinssi, erilaiset pumput, vesikello (kello joka toimii
YÖLLÄ, merkittävä parannus aurinkokelloon), nosturi, kottikärryt,
erinäiset navigointiyökalut, KARTAT, katapultti ja jopa alkeellinen
höyrymoottori ovat kaikki kreikkalaista perua.
VII. Kreikkalainen
filosofia, rationalismi ja moraalikäsitykset
Kreikkalaiset
olivat ensimmäisiä, jotka kyseenalaistivat ajatuksen siitä, että
maailma on kaoottinen paikka. Sen sijaan he olettivat, että maailmaa
ohjaavat jonkinlaiset lait, jotka olisivat selvitettävissä
havainnoinnin ja järjen avulla.
Thales ennusti
auringonpimennyksen ja oletti maailman rakentuvan keskenään
samanlaisista osasista (alkeellinen atomiteoria). Pythagoras
seuraajineen loi ajatuksen kosmoksesta, järjestäytyneestä
maailmankaikkeudesta, mikä itse asiassa on jo niin syvällä
ajattelussamme, että itse sana universumi/maailmankaikkeus sisältää
jonkinlaisen järjestäytyneisyyden ajatuksen, ainakin useimmiten.
Pythagoras kehitti myös matematiikkaa (a2 + b2 = c2), sekä
uskonnollisen käsityksen, jonka mukaan kaikilla elävillä
olennoilla on sielu. Anaksagoras spekuloi taivaankappaleiden
olemuksesta ja uskoi – monoteismia ennakoiden – että
maailmankaikkeuden takana on kaikesta erillinen mieli tai tietoisuus.
Kaksi hahmoa
kuitenkin nousevat ylitse muiden kreikkalaisessa tieteessä ja
filosofiassa: Platon ja tämän oppilas Aristoteles. Platonin
tunnetuin filosofinen ajatus on niin kutsuttu ideaoppi tai oppi
muodoista, jonka mukaan aineellinen maailma heijastelee
epätäydellisesti näkymätöntä, abstraktia ja täydellistä
todellisuutta, johon on mahdollista päästä käsiksi vain järjen
avulla. Tämä näkemys johdatteli hänet teoretisoimaan
kuolemattomista sieluista ja korkeimman idean/muodon olemuksesta,
mikä ennakoi kristinuskon keskeisimpiä oppeja. Platon myös
erotteli toisistaan sielun kolme osaa – järjen, tunteen ja halun –
mikä on vaikuttanut keskeisesti länsimaisen psykologian
kehitykseen. Erityisesti Platonin teoriat jumalista ja kaikkein
mahtavimmasta jumalasta vaikuttivat kristinuskoon: Platon uskoi, että
on olemassa täydellinen, kaikkitietävä ja kaikkivoipa Jumala.
Platon ei kuitenkaan olettanut tämän Jumalan puuttuvan maailman
asioihin, vaan aineellisen maailman oli luonut demiurgi, järjen
ruumiillistuma. Demiurgi-ajatukseen sisältyi myös varhainen käsitys
universumista luotuna, ei ikuisesti olemassa olleena, mikä käy
yksiin Big Bang -teorian kanssa.
Aristoteles
kyseenalaisti monia Platonin oppeja. Keskeisimpänä erona heidän
välillään oli Aristoteleen jatkuva kiinnostut luonnonilmiöihin,
kun taas Platonia kiinnostivat edellisessä kappaleessa mainitut
ajatukset. Vaikka Aristoteles kehitteli metafysiikkaa ja alkeellisia
luonnontieteellisiä malleja, hänen merkittävin saavutuksensa on
päättelyopin ja muodollisen logiikan kehittäminen. Muodolliselle
logiikalle ovat velkaa niin länsimainen teologiakin kuin
tietotekniikkakin.
Viimeisenä
filosofisena perintönä kreikkalaisilta voidaan mainita stoalaisuus,
jonka keskeisenä eettisenä opetuksena on suhtautua maailmaan
tyynesti ja itsehillintää korostaen. Stoalaisuus oli yksi
merkittävimmistä Välimeren alueen ei-kristillisistä
moraaliifilosofioista, ja se oli erittäin suosittu roomalaisen
eliitin keskuudessa.
Kreikkalaisten
kukoistus kuitenkin rappioitui ennen pitkää. Stark argumentoi, että
orjien määrän kasvaessa kreikkalainen yhteiskunta alkoi muuttua
brutaalimmaksi ja vaipua ennen pitkää demokratiasta tyranniaan.
Kreikan kaupunkivaltiot olivatkin käytännössä kokoajan
sotakannalla, joka sisäistä tai ulkoista uhkaa vastaa. Ateenan
johtama kaupunkivaltioiden liitto vajosi Peleponnesoilais-sotaan
vuosina 431-05 eKr, jossa Sparta ja Ateena olivat pääpukareina.
Viitisenkymmentä vuotta myöhemmin samantyyppinen Ateenan aloittama
sota runteli Kreikkaa. Vuonna 338 eKr. Makedonian Filip II hyökkäsi
heikentyneeseen Kreikkaan ja otti sen haltuunsa. Filip salamurhattiin
ja hänen poikansa Aleksanteri Suuri nousi valtaan, tehden itsestään
maailmanhistorian sittemin tunteman sotapäällikön. Makedonian
imperiumi kesti vuosisatoja, mutta lopulta sen kohtalon sinetöi
Rooman valtakunnan nousu 200-luvulta eKr. eteenpäin. Kreikan perintö
ei kuitenkaan jäänyt vain tutkijoiden ja historioitsijoiden
harrastukseksi, vaan se laski perustan länsimaiselle yhteiskunnalle,
mikä on poikkeuksellista verratuna moniin, unohduksiin jääneisiin
sivilisaatioihin.
Tässä tämä
tältä erää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti