Tervepä! Tänään vuorossa selostusta juutalaisen ja kristillisen maailmankuvan vaikutuksesta länsimaisen ajattelun pohjakerrostumiin, ja loppuun hieman vertailua muihin sivilisaatioihin.
JERUSALEMIN RATIONAALINEN JUMALA
JERUSALEMIN RATIONAALINEN JUMALA
Tällä kertaa
Stark etenee käsittelemään juutalaisen ja kristillisen monoteismin
syntyä. Viimeksi käsitely Kreikan filosofinen perintö teki
vaikutuksen juutalaisiin uskonoppineisiin, jotka panivat merkille
yhteensopivuuden omien jumalkäsitystensä ja kreikkalaisten
järkiperäisten pohdintojensa välillä.
Juutalaisten
käsitykseen Jumalasta yhdistyi näin käsitys Jumalasta ja siten
maailmankaikkeudesta ensiksikin järjellä käsitettävänä ja
toiseksi tietomme tästä maailmasta jatkuvasti kehittyvänä. Stark
kirjoittaakin, että "usko sekä järkeen että edistykseen
olivat olennaisia tekijöitä Lännen nousussa."
HELLENISMI JA
JUUTALAISUUS
Stark argumentoi,
että erityisesti Aleksanteri Suuren vaikutuksen alaisena
hellenistiset, eli karkeasti ottaen kreikkalaiset vaikutteet
levisivät Lähi-Itään, mikä suuresti vaikutti myös juutalaiseen
kulttuuriin. Merkittävä osa juutalaisista ei osannut hepreaa ja
Toora piti kääntää kreikaksi. Merkittävin ero juutalaisen ja
kreikkalaisen maailmakuvan välillä oli käsitys Jumalasta.
Siinä missä
kreikkalaiset olivat pitäneet ylimmän jumalolennon luonnetta
maailmasta välinpitämättömänä, ei-persoonallisena ja
passiivisena. Tätä vastoin juutalaisten jumalkäsitykseen kuului
ajatus Jumalan länsäolosta; Jumala näkee ja kuuntelee, sekä
puuttuu maailman toimintaan. Tämä käsitys Jumalasta on Starkin
mukaan elimellinen osa kristillistä teologiaa ja länsimaista
ajattelua.
VARHAINEN
KRISTILLISYYS JA KREIKKALAINEN FILOSOFIA
Varhaiset
kristilliset ajattelijat olivat tietoisia kreikkalaisten
filosofiasta, mutta ainakaan alkuvaiheissa se ei vaikuttanut kuin
järjen ja logiikan tasolla kristilliseen teologiaan. Kreikkalaisten
persoonaton Jumala ja tälle alisteinen luojajumala, demiurgi, eivät
vetäneet vertoja kaikkivoivalle ja persoonalliselle Jumalalle.
Lisäksi
kreikkalaisten taipumus tulkita maailmankaikkeus itsessään
elollisena ja ilmiöiden selittäminen motiiveilla (esimerkiksi
esineet putoavat koska ne "rakastavat maailman keskipistettä")
oli esteenä maailman selittämiselle luonnonlakien kautta. Sittemin
onkin selvinnyt, että luonnonlakien olemassaolon olettava
maailmankuva on hyvinkin menestyksellinen, ongelmistaan huolimatta.
KOSMOKSEN
RATIONAALINEN LUOJA
Keskeinen
kehityssuunta varhaisessa kristillisessä teologiassa – jonka
edustajia esimerkiksi Justinos Marttyyri, Tertullianus ja Augistinus
olivat – oli ajatus Jumalan rationaalisuudesta. Tämän ajatuksen
nähtiin periytyneen alunperin Sokrateelta Platonille ja ennen pitkää
kreikkalaisten kautta kristilliseen ajatteluun.
Tätä
rationaalisuuden historiallista muutosta alettiin pitää osoituksena
historian ja ihmiskunnan taipumuksena kehittyä paremmaksi: syntyi
länsimaille tyypillinen kehitysusko, joka voidaan voimakkaimmillaan
nähdä nykypäivänä teknologisessa kehityksessä, mutta myös
sellaisissa ajatuksissa kuin elinikäinen oppiminen tai kestävä
kehitys.
USKO KEHITYKSEEN
Stark kritisoi
kahta historiankirjoituksessa vallalla ollutta ajatusta. Ensiksikin,
väitteet siitä, että usko kehitykseen olisi uusi, modernin ajan
ilmiö, on väärä. Tosiasiassa varhainen kristillinen ja
juutalainen usko tulevaan paratiisiin on se pohja, jolle moderni
kehitysusko rakentuu. Toinen moukaroitava ajatus on väite siitä,
että tiede olisi HUOLIMATTA siitä, että uskonto yritti estää
kehityksen. Kuitenkin juuri juutalaisten ja kristillisten teologien
usko siihen, että Jumalan tahdosta voi päästä tarkemmin jyvälle
järjen avulla on juuri se ajatus, johon käsitykset totuutta
lähestyvästä tieteestä perustuvat.
Erityisesti Tuomas
Akvinolaisen teos Summa Theologica antoi suuntaviivat tälle
rationaaliselle maailmankuvalle, jossa logiikan ja filosofian avulla
pystyttäisiin askel askeleelta selvittämään Jumalan ja siten
maailman salat.
LÄNSI JA MUUT
Stark huomauttaa,
että kehitysusko oli nimen omaan läntisen maailman ja katolisen
kristinuskon heiniä. Ortodoksit pitäytyivät mystisemmässä
teologiassa, ja siksi näkemys rationaalisesta Jumalasta ei päässyt
ohjaamaan heidän ajatteluaan vastaavassa mittakaavassa.
Vastaavasti
islamilaisesta maailmasta Stark kirjoittaa, että sille oli
tyypillistä usko rappioon, joka näkyy teologian tasolla
hadith-teksteissä (perimätietoa Profeetta Muhammedin elämästä),
joissa korostuu ajatus Mohammedin ajan parhaimmuudesta, ja käytännön
tasolla esimerkiksi sulttaani Bayezid II:n painokoneiden kiellossa.
Starkin mukaan
islamilaiseen ajatteluun kuuluu myös näkemys Jumalan, Allahin
irrationaalisuudesta siinä mielessä, että kaikki mikä tapahtuu
tapahtuu Allahin tahdon takia, ja mikä tahansa on mahdollista. Näin
ollen tieteellinen tutkimus ei islamilaisessa maailmassa ole
pelkästään motivoimatonta, vaan myös pyhäinhväistyksellistä:
tiede olisi pyrkimys rajoittaa Allahin tahtoa (kuulostaapa rajuilta
väittämiltä! ...viitteenä kuitenkin: Scheidel: The Cambridge
Economic History of The Greco Roman World).
Myöhemmissä
luvuissa Stark tulee osoittamaan, että väitteet Pimeästä
Keskiajasta ja Islamin Kulta-ajasta ovat väärinkäsityksiä.
Stark viimeistelee
kommenttinsa islamilaisesta maailmasta viittaamalla Robert Reillyn
kommenttiin: "Arabimaailma on lähes kaikilla mittapuilla
inhimillisen kehityksen jälkijunassa; tieteellinen tutkimus on lähes
olematonta; Espanjassa käännettään vuodessa enemmän kirjoja kuin
Arabimaailmassa on käännetty tuhannessa vuodessa; jotkut ihmiset
eivät usko, että kuussa on käyty (Hmm!: eikö tämä päde myös
moniin länsimaisiin...); jotkin muslimimediat yhä kuvailevat
luonnonkatastrofit Jumalan kostoksi."
Kiina on usein se
sivilisaatio, joka nostetaan inhimillisen kehityksen historialliseksi
edelläkävijäksi, mutta Stark huomauttaa, että on selkeitä syitä,
miksi Kiina ei – ainakaan menneinä vuosituhansina – ole ollut
menestyksen edelläkävijä. Kiinalle tyypillinen kongfutselainen
maailmankuva perustuu edellä kuvaillun islamislaisen mallin mukaan
ajatukseen siitä, että mennyt aika on parempaa ja kehitys on
vaaraksi järjestykselle. Monia keksintöjä toki keksittiin
Kiinassa, mutta niitä ei ikinä hyödynnetty, juuri tämän
näkökulman takia.
Hyvä esimerkki on
menestyksekkään amiraali Zheng Hen matkat Afrikkaan 1400-luvun
alussa: Zheng He teki massiivisen laivastoineen useita matkoja,
tuoden takaisin rikkauksia. Kuitenkin Zheng Hen viimeinen matka
tapahtui vuonna 1433 ja keisarilta tuli käsky: valtamerikelposia
aluksia ei saa enää tehdä, ja Zheng Hen matkat pyrittiin
poistamaan historiankirjoista. Näin päätettiin siksi, että
hallitseva mandariiniluokka uskoi, että Kiinan ulkopuolella ei ole
mitään arvokasta, vain kongfutselaista elämäntapaa järkyttäviä
uhkia.
Stark päättää
luvun korostaakseen vielä, että nykypäivällekin tyypillinen
ajatus kehityksen luonnollisuudesta tai väistämättömyydestä ei
oikeasti ole itsestäänselvä asia. Länsimainen maailmankuva on
poikkeuksellinen maailmanhistoriassa, ja ilman sitä me emme nauttisi
nyt esimerkiksi sähkövaloista tai musiikkiäänitteistä.
Ensi kerralla
vuorossa Rooman aika, nyt kuitenkin lukemisiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti