Viikon
kiireiden jälkeen on aika jälleen paneutua How the West Won -kirjan
maailmaan. Tänään luvassa luku 5, jonka aiheena on
Pohjois-Euroopan, erityisesti viikinkien vaikutus lännen
kehitykseen. Aiempiin blogiteksteihin on uponnut yllättävän aikaa,
joten pyrin suoraviivaistamaan kirjoitustyyliäni, tavoitteenani on
saada asiat vielä tiiviimpään muotoon, katsotaan, kuinka onnistun
siinä.
POHJOISET VALOT KRISTIKUNNAN YLLÄ
Historioitsijoilla on ollut taipumus
korostaa edellisessä päivityksessä käsiteltyjen karolingien
roolia länsimaiden kehityksessä, mutta Starkin mukaan viikingeillä
on ollut heitä suurempi vaikutus. Viikingit olivat jo karolingien
aikaan alkaneet tehdä ryöstöretkiä ympäri Eurooppaa ja vuonna
860 ruotsalaiset viikingit purjehtivat Dnepr-jokea ja valtasivat
Kiovan ja jatkoivat matkaa Konstantinopoliin. Kiovan viikinkidynastia
kesti 700 vuotta (nimi Russia tulee ruotsalaisia viikinkejä
tarkoittaneesta sanasta Rus).
1000-luvulla viikingit valtasivat
heidän mukaansa sittemmin nimetyn Normandian Ranskasta ja 1066
Wilhelm-herttuan johdolla valtasivat Englannin. Normanneilla oli
merkittävä vaikutus myös ristirektiin, sillä ensimmäisen retken
aikaan kaksi neljästä sotapäälliköstä olivat normanneja.
Kehittyneiden aseidensa ansiosta normannien joukot voittivat kerta
toisensa jälkeen suuremmat muslimien joukot taisteluissa.
Ristiretket ovat esimerkki siitä, että varsinaista eurooppalaista
identiteettiä ei ollut vielä syntynyt, vaan kristinusko oli
yhdistävä tekijä lännessä.
VIIKINKIEN AIKA
Historioitsijat ovat tyypillisesti
pitäneet viikinkejä raakalaisina. Tämä on kuintenkin puppua,
kuten edellisessä päivityksessä mainittu Helgön yhteisö
osoittaa. Vastaavasti viikinkien aseteknologia, laivat ja
navigaatiotaidot olivat ensiluokkaiset aikaan nähden.
Teknologia
Viikinkien aseet olivat tavanomaisen
laadukkaita, mutta eivät kuitenkaan poikkeuksellisia. Sen sijaan
heidän laivansa olivat parhaita, mitä maa päällään kantoi.
Sotalaivat (skei) olivat hieman hoikempia ja ketterämpiä, kuin
rahdin kuljettamiseen tarkoitetut knarri-laivat.
Viikingit yhdistelivät purjeiden ja
airojen käyttöä taitavasti, ja matalat pohjat soveltuivat hyvin
jokipurjehdukseen. Hyvissä olosuhteissa laivat pystyivät kulkemaan
jopa 20 solmun vauhtia, verrattuna Kolumbuksen ajan 8 solmuun.
Suurimmat skeit olivat lähes 40 metriä pitkiä, kaksipäisiä,
jotta ne pystyivät vaihtamaan suuntaa kääntämättä.
Roomalaiset ja kreikkalaiset navigoivat
saarelta toiselle ja rantaviivoja pitkin. Viiingit sen sijaan
sovelsivat teknologisia laitteita leveysasteiden tunnistamiseen ja
tarkkailivat virtausten suuntia, merilintuja ja taivaankappaleita.
Viikingit käyttivät myös tietynlaista kristallia, jonka avulla
pystyy pilvisenäkin päivänä paikallistamaan auringon.
Ryöstöretket ja siirtokunnat
Ryöstöretket kehnosti
puolustautuneihin eteläisemmän Euroopan kohteisiin alkoi 700-luvun
lopulla. Englanti, Irlanti ja Ranska olivat tyypillisiä
ryöstökohteita. Ryöstöretkien brutaaliutta on selitetty Kaarle
Suuren ajan väkivaltaisilla kristinuskoon käännyttämismenetelmillä,
esimerkkinä 4500 saksilaisen pakkokaste ja teloitus.
Ryöstöretkien koko kasvoi vuosien
mittaan. Suurimmat ryöstöretket saavuttivat jopa 700 laivan koon
(yhdessä laivassa oli noin 50 miestä). 900-luvulle tultaessa
viikingeillä oli hallussaan pohjoinen Skotlanti, Venäjä, Normandia
ja monia muita pienempiä siirtokuntia. Starkin mukaan Normandia on
länsimaiden kannalta tärkein.
NORMANNIEN MENESTYS
Normannit toimivat suhteellisen
itsenäisesti suhteessa muihin ranskalaisiin, ja monet liittyivät
heidän joukkoihin ja paljon avioliittoja solmittiin normannimiesten
ja frankkinaisten välillä.
Vuonna 1066 voittoisa Wilhelm-herttua
valloitti Englannin norjalaisen Harald III:n avustamana. Normannit
ottivat omistukseensa lähes kaiken englantilaisen omaisuuden (tiedot
koottiin Domesday Book:ina tunnettuun kirjaan) ja pysyivät ranskaa
puhuvana eliittinä vuosisatoja.
Viikinkien perinteisiin kuului
rajoittaa kuninkaan valtaa ja osittain tähän perinteeseen perustuen
vuonna 1215 normannit pakottivat kuningas Juhana Maattoman solmimaan
valtaansa rajoittavan Magna Carta -sopimuksen, joka voidaan nähdä
hapuilevina demokratian ensiaskelina Euroopassa.
Italia ja Sisilian kuningaskunta
Bysantti-kenraali Georgios Maniakesin
johtamiin joukkoihin kuului suuri määrä normannialaisia
palkkasotureita. Maniakes oli menestyksekäs, mutta kun hän
kieltäytyi palkanmaksusta, normannit pillastuivat. Sotkuisten
poliittisten kuvioiden jälkeen kahakoiden repimä Sisilia palasi
muslimien valtaan, mutta normannit olivat Maniakesin aikana saaneet
selville sen olevan varakas kuningaskunta.
Vilhelm Rautakäden kohdolla normannit
hyökkäsivät Italiaan ja valtasivat Melfin kaupungin.
Bysanttilaisten johtaja lähetti neuvottelijan, joka tarjosi joko
turvallista pakoa normanneille tai taistelua normannit varjoonsa
jättävän bysanttiarmeijan kanssa. Isokokoinen viikinkisoturi löi
viestintuojan hevosta panssaroidulla kädellään päähän. Hevonen
kuoli, ja taistelu alkoi seuraavana päivänä.
Normannit voittivat bysanttilaiset
kolmeen otteeseen ylivoimaisesti, ja bysanttilaiset jättivät heidät
sitten rauhaan. Normannit suuntasivat nyt muslimien hallitsemaan
Sisiliaan. Normannit voittivat muslimit, mutta sadan vuoden aikana
normannien valta Sisiliassa hiipui. Muslimien valta ei kuitenkaan
koskaan palannut Sisiliaan.
RISTIRETKET
Vuonna 1095 paavi Urbanus II kutsui
ensimmäisen ristiretken koolle, kun kristittyjen olot ja
pyhiinvaellukset Jerusalemiin muuttuivat yhä vaarallisemmiksi
jatkuvasti ankarampien muslimihallitsijoiden määräyksien johdosta.
Rekrytointi
Vaikka paljon on kirjoitettu
ryöväämishimoisista ristiretkeläisistä, suurin osa
osallistuneista ritareista joutuivat rahoittamaan suurin summin oman
osallistumisensa, ilman tietoa tai toivoa taloudellisten tappioiden
kuittaamisesta. Kuninkaat panttasivat maitaan ja panivat toimeen
uusia veroja.
Bysantin keisari Alexius – joka oli
pyytänyt paavilta apua – suhtautui kuitenkin viimein paikalle
saapuneisiin 40 000 soturiin nihkeästi, eikä tätä kiinnostanut
Jerusalem, vaan Bysantin muiden alueiden palauttaminen valtakuntaan.
Tämä kylvi siemenen, joka 1200-luvulla, neljännen ristirekten
aikaan johti siihen, että läntiset joukot ryöväsivät
Konstantinopolin.
Voitot
Ristiretkeläisjoukot saavuttivat monia
voittoja. Bohemond-kutsumanimen ansainnut normannijohtaja valloitti
Antiokian kaupungin, ja hänen liittolaisensa jatkoivat aina
Jerusalemiin asti. Matkan varrella normannien joukot voittivat kerta
toisensa jälkeen paljon itseään mittavammat muslimijoukot niin
perin pohjaisesti, että meni hyvin pitkä aika, ennen kuin muslimit
uskaltautuivat kohtaamaan läntiset joukot taistelussa.
Ristiretkeläisten valtakunnat
Ristiretkeläiset perustivat neljä
valtakuntaa, Edessaan, Tripoliin, Antiokiaan ja Jerusalemiin. Muiden
muassa Temppeliritarien ja Johaniittain ritarikunnat suojasivat
Jerusalemia aina vuoteen 1291 asti, jolloin länsimaisten sotilaiden
määrä väheni ja puolustus tuli liian kalliiksi, ja muslimit
jälleen valtasivat Jerusalemin.
Ristiretkien "sotarikokset"
Starkin mukaan nykypäivän asenteet
kuvastavat syvää inhoa ristiretkeläisten tekoja kohtaan. Heitä on
verrattu natseihin ja kristinuskoa on ristiretkien nojalla kutsuttu
sisäsyntyisesti väkivaltaiseksi uskonnoksi. Starkin mukaan tämä
on soopaa.
Stark kirjoittaa, että on typerää
nykypäivän näkökulmasta arvottaa menneisyyden toimintaa. Sen ajan
sodankäynnin säännöt olivat yksinkertaisesti erilaiset.
Esimerkiksi kaupunkia piirittäessä oli tyypillistä, että jos
kaupunki ei antautunut ja pakotti piirittäjät muureille – mikä
vaati paljon kuolonuhreja – päästettiin sotajoukot vapaasti
riehumaan kaupunkiin varoittavana esimerkkinä ympäröiville
alueille.
Monet ovat myös väittäneet, että
ritarillisuus olisi peräisin muslimeilta, ja että ristiretkien ajan
muslimit olivat sivistyneitä verrattuna "raakalaismaisiin"
ristiretkeläisiin. Tosiasiassa molemmat osapuolet tekivät
hirmutekoja, uskontoon katsomatta. Tosin, Baybaari-muslimien kontolla
ovat ristiretkien ajan suurimmat verilöylyt, joissa tapettiin niin
miehet, naiset kuin lapsetkin, suurimpana esimerkkinä Antiokian
verilöyly vuodelta 1266.
KRISTIKUNTA
Kirkko oli ainoa taho, joka keskiajalla
pystyi edes jossain määrin yhdistämään läntisen kristikunnan
yhdeksi toimijaksi.
Kaksi kirkkoa
Stark näkee, että keskiajan kirkko
jakaantui "Vallan Kirkkoon" ja "Hurskauden Kirkkoon".
Edellinen näistä koostui maallistuneista, jo keisari
Konstantinuksen ajoista asti varakkaisiin kirkon virkoihin
koronneista henkilöistä, kun taas jälkimmäiseen kuuluivat
luostarilaitoksen uskonnon vakavammin ottaneet. Esimerkiksi pohjoisen
Euroopan käännyttäminen oli ennemmin jälkimmäisten hommaa, kun
edelliset pitivät jo olemassa olevaa kristikuntaa otteessaan.
Pohjoisen käännyttäminen
Vaikka aatteellista sisältöä on
usein pidetty tärkeänä osana onnistunutta käännytystä,
keskeisin käännytyksen onnistumisen mekanismi on kuitenkin se, että
ihmiset kääntyvät tyypillisesti uskoon, jonka jäsenten
sosiaaliset suhteet ovat tärkeämmät, kuin uskoon kääntymistä
vastustavien. Kyseessä on siis yksinkertainen kaupankäyntitilanne,
johon itse uskonnon oppisisältö ei juurikaan vaikuta.
Pohjoisen Euroopan käännytykset
etenivät tasaisen hitaasti, ja usein viikinkijohtajien tarvitessa
tukea esimerkiksi karolingeilta. Kristyiksi kääntyneet viikingit
taistelivat usein pakanaviikinkien kanssa.
Vaikka käännytykset ennen pitkää
onnistuivat, ainakin siihen pisteeseen asti, että lähes kaikki
korkeassa asemassa olevat olivat uskossa, pakanauskonnot jatkoivat
elämäänsä vielä vuosisatoja, osittain jopa meidän päiviimme
asti.
Organisoitu uskonto
Keskiajan Euroopan yhdistävä tekijä
oli kirkko. Kulttuuri, koulutus, kirjat, musiikki, rahan lainaus,
uutiset ja paikallisten hallitsijoiden ja mahtimiehien moraalinen
suitsiminen kuuluivat kaikki kirkon tehtäviin. Kirkko oli myös
ainoa instituutio, jonka organisaatio oli kehittynyt niin pitkälle,
että se pystyi laajoilla maantieteellisillä alueilla koordinoimaan
toimintaansa.
HISTORIA YLÖSALAISIN
Stark korostaa luvun päätöksessä,
että turhan kauan historioitsijat ovat pitäneet suuria valtakuntia
arvossaan. Tosiasiassa hajanaisuus on aina se tekijä, jonka kautta
suurimmat harppaukset on otettu eteenpäin, ja suuret valtakunnat
ovat lähtökohtaisesti olleet aina pysähtyneitä, usein jopa
valloitus- ja verenhimoisia.
Tän tiivistelmän perusteella Starkin näkemykset ristiretkeläiset vs. muslimit -vastakkainasettelusta tuntuvat aika löyhästi perustelluilta. Toki varsinaisessa kirjassa asiaa perustellaan varmaan syvällisemmin. Mutta "on typerää nykypäivän näkökulmasta arvottaa menneisyyden toimintaa" on kyllä aika typerästi sanottu. Mitä muita vaihtoehtoja meillä on? Kiinnostavaa shittiä, tästä huolimatta.
VastaaPoista