Jebou,
vuorossa paluu How the West Won -kirjan maailmaan, tällä kertaa
siirrymme viikingeistä eteenpäin lukuun, jossa RodneyStark
käsittelee länsimaisen vapaus-käsitteen ja kapitalismin taustoja.
Nämä ajatukset pääsivät erityisesti kehittymään keskiajan
Italiassa.
VAPAUS JA KAPITALISMI
Menneisyyden kulttuureille on ollut
tyypillistä uskoa kohtaloon. Sen sijaan länsimaissa alkoi kehittyä
ajatus vapaasta tahdosta ja siten yksilön vastuusta maailmassa.
Samalla myös yksilönvapauden kunnioitus alkoi koodautua
kulttuuriin. Samoihin aikoihin – erityisesti italialaisten –
luostarit olivat keränneet merkittävää varallisuutta ja
kaupankäynti kasvoi. Tämän seurauksena keksittiin kapitalismi,
jota tuettiin muun muassa teologisten oppien uudelleen muotoilulla.
Italialaista kaupunkivaltioista tuli demokratian, pankkitoiminnan,
kaupankäynnin ja jopa teollisuuden keskuksia.
VAPAA TAHTO
Juutalaisuuden ja kristinuskon
taustalla on muista uskonnoista poiketen se ajatus, että Jumala on
antanut ihmisille vapaan tahdon, ja että hyvistä teoista Jumala
palkitsee, pahoista rankaisee. Tämä ajatus näkyy niin Raamatussa,
kuin kirkkoisien kirjotuksissa. Esimerkiksi Pyhä Augustinus (354-430
jKr.) kirjoitti paljon vapaasta tahdosta ja siihen liittyvistä
kysymyksistä. Vajaat tuhat vuotta myöhemmin Tuomas Akvinolainen
jatkoi vapaan tahdon filosofian kehittelyä.
Vaikka vapaa tahto olikin jossain
määrin ollut filosofisen pohdinnan aiheena esimerkiksi Roomassa,
vasta juutalaisuus ja kristinusko korottivat vapaan tahdon uskonsa
kivijalaksi. Usko vapaaseen tahtoon asetti kyseenalaiseksi
yksilönvapautta rajoittavien sosiaalisten instituutioiden
oikeutuksen, kuten orjuuden ja hirmuvallan.
EUROOPPALAISEN ORJUUDEN LAKKAUTTAMINEN
Vapaan tahdon käsitteen vanavedessa
erityisesti kristilliset uskonoppineet alkoivat suhtautua
negatiivisesti orjuuteen. Tämä on hyvin poikkeuksellista, sillä
orjuus on ollut aina osa sivilisaatioita, niin Roomassa kuin Amerikan
alkuperäisasukkaillakin. Stark viittaa myös nykypäivän
tilastoihin, joiden mukaan maailmassa on yhä noin 27 miljoonaa
orjaa, suurin osa keski-Afrikassa ja islamilaisissa valtioissa.
Orja on sosiaalisesti ja lain edessä
toisen ihmisen omaisuutta. Tämä oikeuttaa orjan täyteen
kontrollointiin, monesti aina tappamiseen asti. Jos on
taloudellisesti edullisempaa pitää orjia kuin käyttää joitain
muita menetelmiä, orjien kysyntä kasvaa. Tuotannon lisäksi orjia
on käytetty paljon kulutustuotteina, kuten viihdyttäjinä ja
palvelijoina, mikä on ollut tyypillistä islamilaisille
yhteiskunnille.
Kaikki varhaiset valtakunnat käyttivät
paljon orjia. Kreikassa ja Roomassa orjia oli jopa enemmän kuin
kansalaisia. Rooman valtakauden lopulla asetelma alkoi rikkoutua,
mutta vielä germaani-heimojen aikana orjia pidettiin huomattavia
määriä, ja heidän laillinen asemansa oli sama kuin karjalla.
Keskiajalla orjuudesta siirryttiin niin
kutsuttuun maatyöläisyyteen/-orjuuteen (engl. serf, serfdom).
Maaorjat eivät kuitenkaan olleet enää orjia sanan varsinaisessa
mielessä, sillä heillä oli huomattavasti parempi asema lain
edessä. Esimerkiksi avioliitot tapahtuivat vapaasti, perheitä ei
saanut myydä ja heillä oli täydellisen työvastuun sijasta
määrätyt työpäivät maaherrojen alaisuudessa. Mistään
modernista vapaudesta ei siis puhuta, mutta kehitys on kuitenkin
huomattavaa.
Historioitsijoiden keskuudessa on
tyypillistä ollut marxilaisen teorian hengessä vedota
taloudellisiin voimiin orjuuden poistamisen syynä ja vähätellä
kristinuskon roolia. Stark kuitenkin argumentoi, että vielä
esimerkiksi ennen Yhdysvaltojen sisällissotaa orjuus oli
taloudellisesti kannattavaa, ja vain kristinuskon myötä, sen
sakramenttien ulottamisella jokaiseen ihmiseen, orjuus saatettiin
kieltää.
Kristillisessä opissa uskottiin, että
jokaisella kristityllä, ja näin ollen kristinuskoon kääntyneellä,
on sielu, ja että sielu on pyhä ja loukkaamaton. Tämä ajatus sai
kehittyä kristillisillä alueilla, mutta siellä missä kristikunnan
rajat olivat vuorovaikutuksessa esimerkiksi muslimien kanssa,
molemminpuolinen orjuuttaminen oli osa jokapäiväistä elämää.
Myös kirkon kehotuksia vastustaneet italialaiset kauppasivat
slaavilaisia (engl. Slav, josta tulee sana slave) orjia muslimeille,
mutta kokonaisuudessaan määrät olivat vähäisiä.
Amerikan valloitusten myötä orjuus
tosin palasi suurella voimalla. Ajan paavit vastustivat orjuutta
intensiivisesti, mutta heillä oli vain vähän vaikutusvaltaa.
Huomionarvoista tässä orjuuden kristillessä vastustamisessa on se,
että kristinuskoon oli päässyt pesiytymään täysin
poikkeuksellinen ajatus siitä, että menneet uskonnolliset
auktoriteetit ovat saattaneet olla väärässä.
Näin oppeja korjailtiin ja muokattiin
suhteessa ajan henkeen. Kristinuskolle ja juutalaisuudelle onkin
tyypillistä ollut korostaa ihmisoikeuksia enemmän suhteessa
sosiaalisiin velvollisuuksiin. Tämä tekee kristillisestä
kulttuurista ennemmin "syyllisyyden" (guilt) kuin "häpeän"
(shame) kulttuurin.
UUDET DEMOKRATIAT
Esimerkkeinä keskiajan uusista,
entistä demokraattisemmista keskuksista ovat Italian Venetsia ja
Geneve. Demokratiasta tuli luontevampi hallintomuoto, kun armeijan,
kirkon ja ylimystön rinnalle nousivat sellaiset intressiryhmät,
kuten pankkiirit, kauppiaat ja työläisten killat.
Venetsia onnistui puolustautumaan
lombardien valloitusyrityksiltä, ja se jäi Bysantin alaisuuteen.
Tämä antoi suuren edun idän kaupassa. Haalitun varallisuuden
avulla Bysantista kaukana sijainnut Venetsia pystyi kehittymään
poliittisesti itsenäisemmäksi ja demokraattisemmaksi. Kaikki ne,
joilla oli joko varallisuutta tai vastuita yhteisölle saivat olla
mukana päättämässä esimerkiksi, kuka valittiin Venetsian
herttuaksi (engl. duke, italiaksi "doge").
Dogen valta väheni ajan mittaan, kun
erilaiset neuvostot saivat enemmän valtaa, mikä lopulta johti
"commune":n syntyyn, mikä käytännössä oli
äänestyskelpoisten kansalaisten valitsema lainsäätäjien ja
toimeenpanijoiden poliittinen elin.
Venetsian poliittiseen hierarkiaan
kuuluivat siten doge, tämän alainen kuusihenkinen neuvosto, jonka
jäsenet edustivat eri kaupunginosia, heidän alaisuudessaan
"Neljäkymmentä", eräänlainen valitustuomioistuin ja
kuusikymmentäpäinen senaatti, jotka vastasivat ulkoasioista ja
kaupankäynnistä. Lisäksi laajana poliittisena elimenä toimi Suuri
Neuvosto, jonka jopa tuhatpäisestä massasta edellisten elinten
jäsenet valittiin. Kaikkein suurin poliittinen toimija oli Suuri
Kokous, jonka jäseniä kaikki äänestyskelpoiset olivat.
Killoilla oli suuri valta Venetsiassa,
ja niillä oli usein suuri edustus edellämainituissa elimissä.
Venetsian demokraattisuuden yksi
edellytys oli myös sen suhteellisen pieni koko, vain 30 tuhatta
asukasta. Tämä piti poliittisen järjestelmän ja kansan selkeässä
ja tehokkaassa vuorovaikutussuhteessa, mikä on on hyvän demokratian
edellytys.
Genevessä vuorostaan poliittinen
järjestelmä oli erikoinen, mutta toimiva. Joka vuosi Geneven kaksi
poliittista osapuolta, jotka olivat alunperin taistelleet toisensa
henkihieveriin, palkkasivat ulkopuolisen podestáksi nimetyn
johtajan, jolla oli ylin valta ja omat sotajoukkonsa. Podestá tai
tämän alaiset eivät kuitenkaan saaneet omistaa kiinteistöjä tai
maata Genevessä, tai mennä naimisiin Geneveläisten kanssa.
Podestá oli sotilaallisesti riittävän
vahva päihittääkseen toisen Geneven osapuolista liittossa, mutta
ei yksinään. Näin eräänlainen kolmikantainen kauhun tasapaino
piti Geneven hyvin toiminnassa. Vastaavaa järjestelmää käytettiin
myös muissa italialaisissa kaupunkivaltioissa. Ajalle oli
tyypillistä, että kirkolliset toimijat osallistuivat myös
politiikkaan, korostaen demokratian merkitystä.
KAPITALISMIA KEKSIMÄSSÄ
Monet varmasti tuntevat Max Weberin
teesin protestanttisen kristinuskon vaikutuksesta kapitalismin
syntyyn. Kapitalismi on kuitenkin tosiasiassa vuosisatoja vanhempi,
kuin mitä Weber antaa olettaa. Sen sijaan, että kapitalismi olisi
protestanttisen kristillisyyden ansiota, ovat sen juuret syvemmällä,
900-luvun katolilaisissa luostareissa.
Mitä sitten kapitalismi on? Stark
huomauttaa, että kapitalismi on alunperin 1800-luvun
vasemmistolaisten käyttämä halventava ilmaus, mikä osaltaan
aiheuttaa ongelmia sanan tulkinnassa. Stark kuitenkin määrittelee
käsitteen näin: kapitalismi on talousjärjestelmä, jossa
yksityisesti omistetut, suhteellisen organisoidut ja vakaat yritykset
harjoittavat monimutkaista kaupankäyntiä suhteellisen vapaiden
markkinoiden sisällä, ottaen pitkäjänteisen asenteen sijoituksiin
ja varallisuuden hoitoon tuotantotoiminnassa, johon kuuluu palkattu
työvoima ja jota ohjaa odotetut ja tosiasialliset voitot.
Tämän määritelmän takana piilevät
sellaiset keskeiset ajatukset, kuten luoton antaminen, systemaattinen
kirjanpito ja epäsuora sijoittaminen (kuten pankkitoiminta tai
osakkeenomistus). Määritelmään ei sen sijaan kuulu esimerkiksi
valtion harjoittama kaupankäynti tai verotus. Samoin orjatyövoimaan
perustuva työ ei kuulu tähän määritelmään. Määritelmään ei
myöskään kuulu yksinkertainen kaupankäynti, jota on harjoitettu
maailman sivu.
Vapaat markkinat, omistusoikeus ja
vapaaehtoinen työ on kapitalismin perusta. Ilman niitä kapitalismi
ei olisi se tuottoisa talousjärjestelmä, joka se tosiasiassa on.
Kristinuskon vaikutukset kapitalismiin
ovat moninaiset. 900-luvulta lähtien luostarilaitokset olivat
pystyneet keräämään merkittävää varallisuutta, mikä
mahdollisti niiden omien toimintojen keskittämisen esimerkiksi
viinin, tietyn viljan tuotantoon tai esimerkiksi hevosten
kasvattamiseen.
Tämän erikoistumisen taustalla oli
kristinuskon valtavirtaistuminen Rooman valtakaudella (vrt. aiemmat
päivitykset): kun kristinuskosta tuli suositumpaa, arkielämän edut
alkoivat painaa ankaraa asketismia enemmän vaakakupissa. Kun
kaupankäynti tuli uskonnollisesti sallitummaksi, luostarit pystyivät
suuntaamaan varallisuutensa tehokkaasti valikoimilleen aloille.
Luostarit laajenivat parhaimmillaan
pieniksi kaupungeiksi, jolloin ne joutuivat kehittämään
organisaatiotaan. Luostareiden uskonnollinen hierarkia toimi myös
käytännöntasolla, jolloin kokeneet yhteisön jäsenet olivat
automaattisesti auktoriteettiasemassa, ja kokemattomat pääsivät
oppimaan näiden mukana.
Edellä mainittu erikoistuminen oli
myös keskeinen muutos. Nyt yksittäinen luostari saattoi keskittyä
vain siihen, minkä parhaiten osasi, ja näin se pystyi kauppaamaan
tuotteitaan kilpailjoitaan edullisemmin.
Kolmas merkittävä muutos oli
luototus. Kun siirryttiin omaisuudesta rahaan, luotottamisesta tuli
yksinkertaisempaa ("maksan sinulle ensi vuonna 200 kanaa"
on paljon epämääräisempää kuin "maksan sinulle ensi vuonna
2 unssia kultaa"). Luostarit lainasivat toisilleen, mutta myös
ylimystölle suuria summia, ja keksittiinpä myös "kuolinlupaus"
(mort-gage, engl. mortgage, eli asuntolaina), johon kuului
maaomaisuuden panttaaminen.
Kun luostarit rikastuivat, ne
palkkasivat ulkopuolista työvoimaa. Näin luostareista tuli hyvin
modernien yritysten kaltaisia, toimitusjohtajien ohjaamia yksiköitä.
Johtavassa asemassa oleville kirkonmiehille jäi myös vapaa-aikaa,
joka myöhempinä vuosisatoina johti tieteen, talouden ja opetuksen
kehittämiseen.
Weberin ajatus protestanttisesta
etiikasta kapitalismia ajavana voimana ei kuitenkaan ollut aivan
väärä. Kyseessä oli nimittäin katolinen etiikka, joka ajoi tätä
varhaisen kapitalismin kehitystä. Katolilaisuuteen on lähes alusta
asti kuulunut työn kunnioitus. Esimerkiksi Pyhän Benediktuksen
luostarisääntö korostaa työn tärkeyttä. Tämä on suuressa
kontrastissa muihin kulttuureihin, joissa työtä vieroksuttiin ja
kulutusta pidettiin hyvinvoinnin merkkinä.
On kuitenkin huomautettava, että
kristinuskon sisällä oli merkittäviä eroja. Ensiksikin, itäisessä
kristinuskossa, josta myöhemmin tuli ortodoksisuus, korostettiin
enemmän askeettisia ja henkisiä arvoja, mikä esti kapitalismia
kehittymästä. Samoin taas läntisen kristikunnan sisällä
erityisesti kirkkojen ja veljeskuntien välillä oli suuria eroja:
edelliset olivat huomattavasti maallisempia, ja edellä mainitun
kehityksen puolestapuhujia, kun taas jälkimmäiset vastustivat sitä.
Maallistuva kirkko oli useiden skandaalien kohteena, ja lopulta tästä
seurasi reformaatio.
Kirkkojen luoma pohja kapitalismille
levisi nopeasti tässä luvussa käsiteltyihin italialaisiin
kaupunkivaltioihin, joissa esimerkiksi pankkitoiminta kehittyi
hurjalla vauhdilla: 1200-luvulla Italiassa oli jo 173 pankkia. Sama
vapaus keskushallinnosta, mikä mahdollisti Kreikan
kaupunkivaltioiden kilpailun ja kehityksen yhdistettynä kristinuskon
luomaan aattelliseen phjaan, mahdollisti nyt uuden, entistä
kilpailullisemman taloudellisen kehityksen.
Stark summaa täten: "Jos yksi
tekijä on vaikuttanut Lännen nousuun, se on vapaus. Vapaus toivoa.
Vapaus toimia. Vapaus sijoittaa. Vapaus nauttia omien haaveiden sekä
työn hedelmistä. Valtava osa tästä vapaudesta kehittyi niin
kutsutulla Pimeällä keskiajalla. Tämän seuraukset tultaisiin
tuntemaan vuosisatojenkin päästä."
Ensi kerralla siirrytään myöhäiseen
keskiaikaan ja sen aikana tapahtuineisiin mullistuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti